Kad je 2019. godine Međunarodna biciklistička federacija (UCI) odlučila u svoj kalendar evenata uvrstiti i svjetsko e-MTB prvenstvo (kao i e-roadbike op.a.), činilo se da je polemika ZA i PROTIV električnih bicikala u svijetu natjecateljskog biciklizma završila i da je struja pobijedila. Je li tome stvarno tako?
Budući da Husqvarna Adria Bike Series prati svjetske trendove, još je 2019. godine svim utrkama uz “tradicionalne” kategorije dodana i e-bike kategorija, koja poklonike podjednako broji među pripadnicima oba spola.
Bez obzira jeste li tradicionalist ili ste ljubitelj električnog pogona – na Husqvarna Adria Bike Series utrke ste dobrodošli!
Električni bicikli su veliki hit. Pogotovo e-MTB. Električni pogon – ili assistance, kako mu vole tepati u stručnim krugovima – učinio je uspone jednako zabavnima kao i spusteve, a brdski biciklizam generalno približio znatno širem krugu potencijalnih rekreativaca. Riječju, učinio je vožnju po brdima lakšom.
Oko toga nema rasprave. Neka svatko za sebe odluči koliko se želi pomučiti na trailu. Kako će netko iskoristiti svoje slobodno vrijeme na biciklu je stvar osobnog izbora.
No, spadaju li e-bikeovi u natjecateljski biciklizam? To je već drugi par rukava…
Vodeći argument PROTIV oslanja se na tradicionalizam i tvrdi kako se upotreba pomagala (električni motor op.a.) koje pedaliranje čini lakšim kosi s postulativnim konceptom biciklističkog natjecanja kao takvog. Pobornici tog stava osuđuju pritisak koji proizvođači i distributeri e-bicikala navodno vrše na krovne organizacije profesionalnog biciklizma.
I zaista, ne možemo zažmiriti na činjenicu da je UCI (kao uostalom i UEC) prigrlio e-bike utrke svega dvije godine nakon prve e-MTB utrke ikad održane – u sklopu Sea Otter Classica 2016. godine. To je zaista brzo. Pogotovo kad imamo na umu koliko je trebalo da UCI s jednakim entuzijazmom prigrli neke druge discipline u biciklizmu.
Prema UCI pravilima, na e-MTB utrkama dozvoljeni su isključivo električni bicikli tipa “Pedalec” – električni pogon u funkciji je isključivo tijekom pedaliranja (isključuje se u trenutku kad biciklist prestane okretati pedale), snaga električnog motora limitirana je na maksimalno 250 W, brzina prilikom koje motor asistira pedaliranju limitirana je na maksimalnih 25 km/h, a zamjena ili nadopuna baterija je zabranjena.
Tako postavljena pravila igraju u korist onih koji zastupaju argument ZA. A ima ih puno.
Pojednostavljeno, oni kažu – utrka je utrka. Ponijeli vi na nju motor ili ne, cilj je svima isti – biti što brži.
Utrkivanje je stanje uma, a kompetitivni pojedinci uvijek će odmjeravati snage s drugima. Ili sa samima sobom.
Uz jasno utvrđena pravila o načinima upotrebe i specifikacijama motora, utrke na električni pogon su jednako, iako na svoj način, zahtjevne kao i utrke na nožni. Imaju svoje barijere, svoje pragove, svoja iskušenja.
I da – i dalje je najbitnija vještina. Jer nema tog e-bike motora i baterije koji će ti donijeti pobjedu u utrci ako nemaš sve potrebne biciklističke vještine.
Prije nekoliko godina su profesionalni e-MTB najavljivani kao “sljedeća velika stvar”, a da u toj najavi doista ima i istine svjedoči i statistika.
Snažna povezanost rasta e-MTB i e-MTB utrka s brojem rekreativnih zaljubljenika u električne bicikle uočena je davnih dana (tu je UCI posebno isticao primjere Njemačke, Nizozemske, Francuske i skandinavskih zemalja).
Prema najnovijim brojkama, prodaja električnih bicikala u EU trenutno odnosi udio od 17% ukupne prodaje bicikala, što ukazuje da e-bicikli nisu “prolazni trend”. Rast je posebice u 2020. rapidno ubrzan jer su mnogi otkrili čari e-bicikla bilo u svrhe transporta, bilo u svrhe rekreacije i treninga, bilo kao “novo iskustvo” utrkivanja.
Statistika pokazuje i kako biciklistička industrija nikad nije bilježila ovoliki rast potražnje, a “nevjerojatna glad” tržišta kad su u pitanju mogućnosti koje nude električni bicikli iznjedrila je čak i tezu o tome kako su “e-bicikli spasili biciklizam”.
Iako je natjecanje na električnim biciklima još uvijek rekreativno i uglavnom svedeno na prateće natjecanje u sklopu glavnih evenata, vozači se slažu u tome da nije mačji kašalj. Uzima svoj danak.
Treba kalkulirati s opterećivanjem pedala tijekom vožnje. Ponekad i održavati sporiji ritam, jer kad se motor na 20 km/h ili više ugasi, ta mrcina od bicikla postaje zaista teška. Čak i najlakši među njima. A restartanje motora na uzbrdici, taj obični djelić sekunde, pretvara se u vrlo neobično iskustvo.
Forma koja najbolje odgovara vožnji električnog MTB-a je enduro. Ta se forma ionako ne opterećuje usponima, spustevi su ono što se u enduru shvaća krajnje ozbiljno. Pomoć motora pri penjanju diže dinamiku enduro utrke. Ne olakšava je, samo je čini bržom.
No, zanimljiva je i budućnost e-MTB utrka u maratonskim formama. Kada dužina staze premašuje trajanje baterije potrebno je kalkulirati koliko i na kojim mjestima je uopće koristiti. Planiranje je u maratonu krucijalno, e-bike ga diže na još viši nivo. I cijela stvar postaje jako, jako zanimljiva.
I tu vas čekamo mi – Husqvarna Adria Bike Series.
Naime, Husqvarna, ta najbolja prijateljica brdskog biciklizma u Hrvatskoj, već godinama nudi vlastiti asortiman e-bikeova. Njihovi bicikli bit će izloženi i ponuđeni na probnu vožnju u sklopu svih Husqvarna Adria Bike Series utrka.
U suradnji s našim partnerima i izlagačima za sve utrke bit će dostupan i najam e-MTB-a za utrku.
Pisali smo i o drugim temama vezanima uz brdski biciklizam i MTB maratone.
Tekstove pročitajte na donjim linkovima: