News

19.02.2019

E-bike: Utrke na električni pogon, da ili ne?

Činjenicom da je UCI odlučio u svoj kalendar evenata za 2019. godinu uvrstiti i svjetsko e-MTB prvenstvo (kao i e-roadbike op.a.), čini se da je polemika ZA i PROTIV električnih bicikala u svijetu natjecateljskog biciklizma završila. Pobijedila je struja.

A možda i nije. Vidjet ćemo. U svakom slučaju, Husqvarna Adria Bike Series 2019. dodaje e-bike kategoriju na svoje utrke i time prati svjetski trend.

Električni bicikli su veliki hit. Pogotovo e-MTB. Električni pogon – ili assistance, kako mu vole tepati u stručnim krugovima – učinio je uspone jednako zabavnima kao i spusteve, a brdski biciklizam generalno približio znatno širem krugu potencijalnih rekreativaca. Rječju, učinio je vožnju po brdima lakšom.

Oko toga nema rasprave. Neka svatko za sebe odluči koliko se želi pomučiti na trail-u. Kako će netko iskoristiti svoje slobodno vrijeme na bike-u je stvar osobnog izbora. No, spadaju li e-bikeovi u natjecateljski biciklizam, to je već drugi par rukava.

PROTIV

Vodeći argument PROTIV oslanja se na tradicionalizam i tvrdi kako se upotreba pomagala (električni motor op.a.) koje pedaliranje čini lakšim kosi s postulativnim konceptom biciklističkog natjecanja kao takvog. Pobornici tog stava osuđuju pritisak koji proizvođači i distributeri e-bicikala navodno vrše na krovne organizacije profesionalnog biciklizma.

I zaista, ne možemo zažmiriti na činjenicu da je UCI (kao uostalom i UEC) prigrlio e-bike utrke svega dvije godine nakon prve e-MTB utrke ikad održane – u sklopu Sea Otter Classic-a 2016. godine. To je zaista brzo. Pogotovo kad imamo na umu koliko je trebalo da UCI s jednakim entuzijazmom prigrli neke druge discipline u biciklizmu.

U trenutku pisanja ovog članka, UCI još nema riješenja za kompletnu regulaciju profesionalnih e-bike utrka. Najavljuju rasprave na kojima bi se definitivna pravila trebala tek utvrditi, no neke su odrednice već sada poprilično jasne: električni pogon smijet će se koristiti samo za vrijeme pedaliranja, snaga motora neće smijeti premašivati 250 watta, a na natjecanjima će se smijeti koristiti samo motori klase 1 koji se gase nakon što bicikl premaši brzinu od 25 km/h.

Tako postavljena pravila, pa makar samo preliminarna, igraju u korist onih koji zastupaju argument ZA. A ima ih puno.

ZA

Pojednostavljeno, oni kažu – utrka je utrka. Ponijeli vi na nju motor ili ne, cilj je svima isti – biti što brži.

Utrkivanje je stanje uma, a kompetitivni pojedinci uvijek će odmjeravati snage s drugima. Ili sa samima sobom. I jednom kada pravila o načinima upotrebe i specifikacijama motora budu jasno utvrđena, jednom kada budu postavljeni okviri discipline kao neovisnog sporta čemu bi regulativa od strane krovnih organizacija samo pripomogla, utrke na električni pogon bit će jednako, iako na svoj način, zahtjevne kao i utrke na nožni. Imat će svoje barijere, svoje pragove, svoja iskušenja.

Spremno najavljuju – profesionalni E-MTB je sljedeća velika stvar!

JEDNAKO TEŠKO, AKO NE I TEŽE

Već sada, dok je natjecanje na električnim biciklima još uvijek rekreativno i uglavnom svedeno na prateće natjecanje u sklopu glavnih evenata, vozači se slažu u tome da nije mačji kašalj. Uzima svoj danak.

Treba kalkulirati s opterećivanjem pedala tijekom vožnje. Ponekad i održavati sporiji ritam, jer kad se motor na 20 km/h ili više ugasi, ta mrcina od bicikla postaje zaista teška. Čak i najlakši među njima. A restartanje motora na uzbrdici, taj obični dijelić sekunde, pretvara se u vrlo neobično iskustvo.

Forma koja najbolje odgovara vožnji električnog MTB-a je enduro. Ta se forma ionako ne opterećuje usponima, spustevi su ono što se u enduru shvaća krajnje ozbiljno. Pomoć motora pri penjanju diže dinamiku enduro utrke. Ne olakšava je, samo je čini bržom.

No, zanimljiva je i budućnost e-MTB utrka u maratonskim formama. Kada dužina staze premašuje trajanje baterije potrebno je kalkulirati koliko i na kojim mjestima je uopće koristiti. Planiranje je u maratonu krucijalno, e-bike ga diže na još viši nivo. I cijela stvar postaje jako, jako zanimljiva.

I tu vas čekamo mi – Husqvarna Adria Bike Series.

Naime, Husqvarna, ta najbolja prijateljica brdskog biciklizma u Hrvatskoj, prošle je godine izašla s vlastitim asortimanom e-bikeova. Njihovi bicikli bit će izloženi i ponuđeni na probnu vožnju u sklopu svih utrka Husqvarna Adria Bike Series-a 2019. Pa smo, logično, pomislili zašto ne bismo našim uobičajenim kategorijama dodali i petu – e-bike kategoriju. Očito je pred nama godina novosti. Čemu onda okolišati i taktizirati? Čemu čekati? Idemo do kraja. Budućnost je već tu. Standard sudjelovanja na e-MTB utrkama u svijetu trenutno je tek 10 do 50 sudionika. Možemo li mi više? Možemo li bolje? Sigurni smo da možemo. Vidimo se na utrci.

Na Husqvarna Adria Bike Series-u 2019. E-bike kategorija biti će dostupna na svim utrkama!

U suradnji sa našim partnerima i izlagačima za sve utrke biti će dostupan i najam E-MTB-a za utrku.

Cijena startnine za E-bike utrku iznosi 220 kn.

Pisali smo i o drugim temama vezanima uz brdski biciklizam i MTB maratone. Tekstove pročitajte na donjim linkovima:

Žene na MTB utrkama… i zašto ih nema više?

Povijest MTB maratona

Kako se pripremiti za (prvi) MTB maraton

SAZNAJ VIŠE O UTRKAMA i KUPI STARTNINU:

HELTER SKELTER MTB MARATON, RABAC 27.04.2019.

DALMATINER MTB MARATON, VODICE 15.06.2019.

FUŽINE 2 SEA, FUŽINE 24.08.2019.

KRK ‘N’ ROLL, BAŠKA 12.10.2019.